Brak wyników

Administrowanie

23 grudnia 2019

Sprzątanie klatki schodowej - problem wspólnoty

0 1982
Deweloper mający lokale usługowe, stworzył w nich także klatkę schodową. Nie przekazał on jednak kluczy zarządowi ani administratorowi a mimo to domaga się, aby ta klatka była sprzątana. Wielokrotnie w wysłanych pismach wspólnota prosiła o przekazanie kluczy, ale deweloper nie odpisuje na te pisma, a jego prawnik przesyła na wspólnotę mieszkaniową noty obciążeniowe za sprzątanie, które wykonuje wynajęta przez dewelopera firma. Jak wspólnota powinna ustosunkować się do tej sytuacji?

Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności wydatki na remonty i bieżącą konserwację, opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę, ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali, wydatki na utrzymanie porządku i czystości oraz wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy. Zatem koszty związane ze sprzątaniem czy koszeniem trawników na terenie wspólnoty mieszkaniowej są bezspornie częścią kosztów zarządu nieruchomością wspólną. Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca, które ustalają w formie uchwały na zebraniu rocznym. Prawidłowo zarządzana wspólnota mieszkaniowa swoje wydatki planuje  i opiera na uchwalonym rocznym planie gospodarczym zarządu nieruchomością wspólną i opłat na pokrycie kosztów zarządu.  Nalezy zwrócić uwagę, że właściciele wpłacają środki na określony cel i jak to wynika z orzecznictwa sądowego do czasu ich wydatkowania zgodnie z przeznaczeniem są to środki będące własnością właścicieli lokali. Zarząd nie możesz więc samowolnie  dokonywania przesunięć środków wpłacanych przez właścicieli czyli np. z środków gromadzonych na fundusz remontowy  czy na inne cele przeznaczać na pokrycie kosztów sprzątania.  Zatem mimo że zawarcie umowy z formą sprzątającą można  oceniać jako czynność zwykłego zarządu nie mieści się w uprawnieniach zarządu gdyż zgoda wspólnoty  mieszkaniowej potrzebna będzie na część finansową. 

REKLAMA

Dużą wspólnotę mieszkaniową reprezentuje na zewnątrz zarząd lub zarządca  nie mają prawa reprezentować ją poszczególni właściciele lokali. Zatem umowę z firmą sprzątającą w dużej wspólnocie mieszkaniowej zawiera zarząd bo to on reprezentuje wspólnotę mieszkaniową na zewnątrz. Także przed  zarządem  firma sprzątająca rozlicza się z wykonanych obowiązków. Umowa z firmą sprzątającą będzie umową zlecenie i będą mieć do niej zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego dotyczące umowy zlecenia. Umowa zlecenia jest umową cywilnoprawną uregulowaną w kodeksie cywilnym (art. 734–751). Przedmiotem umowy zlecenia jest wykonanie określonej czynności prawnej. Strony umowy zlecenia tradycyjnie nazywa się zleceniodawcą (zlecający wykonanie określonych czynności) i zleceniobiorcą (wykonującym zlecenie). Zleceniobiorca ma obowiązek informować zleceniodawcę o przebiegu wykonywania umowy, a na zakończenie przedstawić mu sprawozdanie z jej wykonania. Umowę zlecenia określa się jako umowę starannego działania i przeciwstawia umowie o dzieło określanej umową rezultatu. Oznacza to,...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy