Brak wyników

Prawo

19 listopada 2020

Problem z parkowaniem – otwarty dostęp

0 465
Pytanie: Wspólnota Mieszkaniowa składa się z 47 lokali mieszkalnych o różnej wielkości. Każdy z właścicieli posiada udział w gruncie, na którym stoi budynek oraz są miejsca postojowe. Z uwagi na fakt, że miejsc na samochody jest mniej niż ilość mieszkań powstał poważny problem z parkowaniem. Miejsc jest 14 a mieszkań 47. Dodatkowo jeden z właścicieli parkuje trzy samochody. Nie mamy żadnego regulaminu w tej sprawie. Proszę o pomoc, jak możemy rozwiązać ten problem. Czy jest możliwość uporządkowania tej sytuacji? Nie mamy możliwości wykonania nowych miejsc postojowych.

Na wstępie wskazać należy, iż powszechnie obowiązujące zasady związane z parkowaniem pojazdów samochodowych zawierają – w polskim porządku prawnym – wyłącznie przepisy ustawy z 20.6.1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 110 ze zm.; dalej: PrDrog). Przykładowo, art. 47 ust.1 PrDrog przewiduje parkowanie pojazdów samochodowych na chodniku kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu tylko i wyłącznie przodem do chodnika. Jak stanowi bowiem powołany wyżej przepis, dopuszcza się zatrzymanie lub postój na chodniku kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem jednakże, że:

REKLAMA

  • na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju;
  • szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m;
  • pojazd umieszczony przednią osią na chodniku nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni.

Dopuszcza się jednocześnie (art. 47 ust. 2 PrDrog) - przy zachowaniu warunku by szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych była taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m - zatrzymanie lub postój na chodniku przy krawędzi jezdni całego samochodu osobowego. Rozwiązanie przyjęte w art. 47 ust. 1 PrDrog zapobiegać ma zaś z jednej strony przemieszczaniu się pojazdów samochodowych po chodniku w celu zaparkowania przodem do drogi, z drugiej zaś ograniczeniu emisji spalin w kierunku przechodniów. Powyższe przesłanki przemawiają za stosowaniem analogicznego rozwiązania w razie parkowania w innych miejscach w terenie zabudowanym, jeżeli oczywiście przepisy PrDrog lub warunki miejscowe nie zakazują takiego sposobu parkowania lub nie narzucają innego sposobu.

Odnośnie zaś regulacji związanych z koniecznością zapewnienia odpowiedniej liczby miejsc postojowych, to wskazać należy, iż regulacje takie dotyczą jedynie miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych. Stosownie bowiem do §18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 r. w sprawie warunków techniczn...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy