Brak wyników

Pytanie do eksperta

25 października 2018

Administrator wspólnoty mieszkaniowej ustnie zlecił naprawienie bramy firmie specjalistycznej. Usługa została wykonana, a zapłata nastąpiła na podstawie wystawionej faktury. W ciągu miesiąca wymienione części ponownie się zepsuły, a firma zwleka z naprawą

0 371
Administrator wspólnoty mieszkaniowej ustnie zlecił naprawienie bramy firmie specjalistycznej. Usługa została wykonana, a zapłata nastąpiła na podstawie wystawionej faktury. W ciągu miesiąca wymienione części ponownie się zepsuły, a firma zwleka z naprawą w ramach gwarancji. Obecnie kontakt z firmą praktycznie się urwał. Jej właściciel nie odbiera telefonów, a kiedy już uda się porozmawiać (dzwoniąc z innego, nieznanego mu numeru) zapewnia, że części są zamówione i wyznacza kolejne terminy. Minął miesiąc i niestety wciąż awaria jest nieusunięta. Czy w takiej sytuacji ustne ustalenia mają jakąkolwiek moc prawną, czy wszystko musi być na piśmie? Czy wspólnota ma prawo ubiegać się o naprawę w ramach gwarancji, czy rękojmi? Jeżeli tak, to jaki termin może ostatecznie wyznaczyć usługodawcy na naprawę?

Pomiędzy Państwem, a wykonawcą prac naprawczych zawarto jak najbardziej ważną umowę. W polskim systemie prawnym umowy zawarte pomiędzy stronami w formie ustnej w przeważającej liczbie wypadków są ważne i wiążące. Jedynie w określonych przypadkach przepisy mogą wymagać, aby umowa przybierała formę pisemną lub pisemną pod rygorem nieważności. W odniesieniu natomiast do tego typu umowy na realizację usługi naprawy bramy - umowy o dzieło - nie obowiązuje przepis, który wymagałby zawarcia umowy w formie pisemnej. Umowy ustne dotknięte są jednak jednym zasadniczym problemem, tj. w sytuacji spornej wystąpi konieczność zrekonstruowania ustaleń stron nie z dokumentu umowy, ale z innych źródeł. W przedstawionej sytuacji obowiązują zatem Państwa ustne ustalenia. Co więcej, przesłana przez wykonawcę naprawy faktura działa na Państwa korzyść, ponieważ choć nie zastępuje umowy stanowi potwierdzenie jej zawarcia i niektórych poczynionych pomiędzy Państwem ustaleń. Na fakturze znajdują się bowiem: data realizacji, wynagrodzenie, termin płatności oraz zależnie od opisu faktury – opis przedmiotu usługi. Zakładam, że dysponują Państwo jakimś dokumentem gwarancyjnym. Proszę mieć bowiem na uwadze, że gwarancja nie wynika z powszechnie obowiązujących przepisów ustawy, a stanowi często treść zobowiązania, w którym gwarantuje się nabywcy, że przedmiot umowy (niezależnie czy mowa o umowie sprzedaży, czy umowie o dzieło) cechować będzie odpowiednia jakość, bezawaryjność itp. Sprzedawca lub wykonawca muszą jednak zaciągnąć tego typu zobowiązanie, złożyć stosowne oświadczen...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy