Brak wyników

Pytanie do eksperta

21 czerwca 2018

Czy wśród umów o zarządzanie jest umowa o zarządzanie nieruchomością komercyjną? Nie udało mi się znaleźć. Hanna Szczygieł

0 504
Czy wśród umów o zarządzanie jest umowa o zarządzanie nieruchomością komercyjną? Nie udało mi się znaleźć. Hanna Szczygieł

Umowa o zarządzenie nieruchomością komercyjną Zarządcy nieruchomości to profesjonaliści oferujący usługi w zakresie szeroko pojętego zarządzania nieruchomościami. Począwszy od 1 stycznia 2014 roku zawód zarządcy nieruchomościami, został zderegulowany w ramach programu otwierania dostępu do zawodów. Zlikwidowano również nadzór nad zarządcami nieruchomości oraz przepisy określające ich odpowiedzialność zawodową, w związku z którą podlegali oni nadzorowi ministra. Wskazuje się jedynie, że zarządca musi działać na podstawie umowy o zarządzanie nieruchomością zawartą z jej właścicielem oraz posiadać obowiązkowo ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Zgodnie z aktualnym brzmieniem przepisów zarządcą może zostać wyłącznie profesjonalista prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie. Po przerwie wywołanej deregulacją zdecydowano się na wskazanie na poziomie ustawowym zakresu i celów stawianych przed zarządcą w procesie zarządzania nieruchomością. Wskazano, że w ramach swoich działań zobowiązany jest on do podejmowania decyzji i wykonywania czynności mających na celu zapewnienie odpowiedniej, ustawa używa określenia „racjonalnej”, gospodarki powierzoną do zarządu nieruchomością. Ustawowy katalog oczekiwanych od zarządcy czynności obejmuje działania w zakresie: 1) prowadzenia właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości; 2) zapewnienia bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości; 3) prowadzenia właściwej gospodarki energetycznej; 4) bieżącego administrowania nieruchomością; 5) utrzymywania nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem; 6) prowadzenia uzasadnionych inwestycji w nieruchomość. Zakres ustawowy nie przesądza jeszcze o ostatecznym zakresie czynności powierzonych zarządcy. Jednak jest bardzo pomocny przy konstruowaniu umowy o zarządzania nieruchomością. Warto bowiem już na poziomie umowy określić zadania i zakres odpowiedzialności zarządcy nieruchomości, tak aby nie było konieczności sięgania do regulacji ustawowych. Przy czym należy pamiętać, że samo odwołanie się w umowie do zapisów ustawowych może być zbyt ogólne i niezadowalające dla nieruchomości. Prawa i obowiązki zarządcy oraz pozostałą treść tego stosunku zobowiązaniowego pomiędzy podmiotem mającym tytuł prawny do nieruchomości, a zarządcą kształtować powinny strony umowy w ramach zasady swobody umów, o której mowa w art. 3531 Kodeksu cywilnego. Taka umowa z zarządcą o zarządzanie nieruchomością wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności lub w formie elektronicznej z kwalifikowanym podpisem elektronicznym. To umowa wskazuje na zakres zarządzania nieruchomością przez zarządcę, powinna być zatem odpowiednio dopracowanym dokumentem, który odzwierciedlał będzie wo...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy