Brak wyników

Pytanie do eksperta

23 marca 2018

Czy Zarząd Wspólnoty może zdecydować o wycofaniu Uchwały która była omawiana na zebraniu Wspólnoty i którą zaczęto głosować na zebraniu - teraz ma być głosowana w drodze indywidualnego zbierania głosów, ale jeden z członków Zarządu stwierdził że w tejże U

0 1939

Czy Zarząd Wspólnoty może zdecydować o wycofaniu Uchwały która była omawiana na zebraniu Wspólnoty i którą zaczęto głosować na zebraniu - teraz ma być głosowana w drodze indywidualnego zbierania głosów, ale jeden z członków Zarządu stwierdził że w tejże Uchwale sprzeczne są 2 zapisy i chce ją wycofać i stworzyć nową która będzie głosowana. Dodam, że jest to Uchwała mówiąca o powołaniu nowych członków Zarządu i o ich wynagrodzeniu . Sprzeczne zapisy tej Uchwały to: § 1 Właściciele lokali potwierdzają, iż od dnia podjęcia niniejszej uchwały Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej „xxxx” funkcjonuje w następującym składzie osobowym: 1. Pan 2. Pan 3. Pani Wspólnota Mieszkaniowa ustala, iż od dnia podjęcia niniejszej uchwały miesięczne wynagrodzenie dla Członków Zarządu w łącznej wysokości 1000 zł, które będzie wypłacane do 10 dnia każdego miesiąca. oraz zapis: §3 Uchwała wchodzi w życie z dniem pierwszego następnego miesiąca po jej podjęciu i obowiązuje do czasu podjęcia uchwały zmieniającej. Czyli nie wiadomo od kiedy obowiązuje wynagrodzenie - od dnia przyjęcia Uchwały czy od pierwszego dnia następnego m-ca po jej przyjęciu. Druga sprawa to czy poprzednie osoby, które były w Zarządzie powinny być odwołane osobną Uchwałą czy wystarczy np. oświadczenie członka Wspólnoty na Forum Wspólnoty (na Facebooku) , że podjął decyzje o nie kontynuowaniu pracy w Zarządzie i że na Zebraniu będzie głosowana Uchwała o zmianie składu Zarządu ?

Zarząd nie ma takiej możliwości. We wspólnocie podejmowanie, anulowanie i zmiana uchwał leży w wyłącznej gestii członków wspólnoty mieszkaniowej. Po przedstawieniu uchwały pod obrady i oddaniu pierwszych głosów za przyjęciem uchwały zarząd nie ma możliwości jej wycofania. Może ewentualnie oznaczyć termin do kiedy można oddać głosy, aby skrócić cały proces. Jeżeli dopatrzono się wad podjętej uchwały należy usunąć je kolejną uchwałą. Zarząd może poinformować wspólnotę o stwierdzonej wadzie, członkowie wspólnoty powinni wówczas głosować przeciwko uchwale i nie zostanie ona podjęta. Jeżeli uchwałą zostanie jednak przegłosowana to nowa uchwała ureguluje wskazaną materię zgodnie z intencją w razie potrzeby uchylając tę wadliwą regulację. Uchwała nie jest szczęśliwie napisana. Interpretacja językowa z uwagi na treść §3 wskazuje, że wynagrodzenie będzie wypłacane dopiero w pierwszym miesiącu po jej podjęciu i to ze skutkiem na początek miesiąca. Jeżeli zatem do podjęcia uchwały dojdzie ostatecznie drugiego dnia miesiąca, to wynagrodzenie będzie wypłacane dopiero w kolejnym miesiącu. §3 stosuje się do uchwały w ogóle, czyli §3 ustala kiedy w życie wchodzi §2. Mimo że zachodzi między nimi pewna niespójność to wynagrodzenie będzie w mojej ocenie wypłacane od pierwszego dnia następnego miesiąca po przyjęciu uchwały. Odnośnie drugiego pytania - czy poprzednie osoby, które były w Zarządzie powinny być odwołane osobną Uchwałą - w celu skutecznej rezygnacji z pełnienia funkcji członka zarządu wystarczające jest złożenie oświadczenia o rezygnacji. Nie powinno się to jednak odbyć na Forum Wspólnoty. Oświadczenie, najlepiej złożone w formie zwykłej pisemnej, rezygnujący członek zarządu powinien złożyć na ręce pozostałych członków zarządu lub po prostu zaadresować je do Wspólnoty Mieszkaniowej. W takim oświadczeniu można wskazać, z jakim dniem członek zarządu rezygnuje ze sprawowania swojej funkcji. Zgodnie z art. 21 ustawy o własności lokali zarząd wspólnoty reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunku pomiędzy wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali. Jest to zatem właściwy organ również do składania i przyjmowania oświadczeni woli. Zgodnie z art. 61 Kodeksu cywilnego oświadczenie woli uznaje się za skutecznie złożone kiedy jego odbiorca, a odbiorcą w imieniu wspólnoty jest w zaprezentowanym przypadku jej zarząd, zapoznał się z nim lub miał taką możliwość. Zatem oświadczenie złożone na Forum Wspólnoty miałoby wątpliwą skuteczność. Z pewnością pełniłoby funkcję informacyjną dla członków wspólnot mieszkaniowej, ale utrzymywałby się stan niepewności co do dojścia oświadczenia do jego właściwego adresata to jest zarządu wspólnoty mieszkaniowej. Sposobem na uniknięcie takiego stanu rzeczy jest złożenie oficjalnej pisemnej rezygnacji. Głosowanie nad uchwałą o odwołaniu członka zarządu nie jest w takiej sytuacji konieczne. Uchwała byłaby wymagana do odwołania członka zarządu, a nie jego rezygnacji.

REKLAMA

Przypisy