W myśl ustawy o samorządzie gminnym gmina może tworzyć jednostki organizacyjne w celu wykonywania swoich zadań ustawowych. Jednostki organizacyjne utworzone przez gminę nie mają osobowości prawnej i realizują przydzielone im zadnia gminy (szkoły, biblioteki, ośrodki kultury itd.). Trwały zarząd jest natomiast formą władania nieruchomością przez państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej według zasad uregulowanych w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Trwały zarząd może być ustanowiony zarówno na czas określony, jak i bezterminowo. Trwały zarząd na rzecz jednostki organizacyjnej ustanawia wójt, burmistrz, prezydent miasta w drodze decyzji. Ponadto możliwe jest oddanie w trwały zarząd jednej nieruchomości kilku jednostkom organizacyjnym w częściach ułamkowych. Z taką sytuacją będziemy mieć do czynienia gdy w budynku znajduje się kilka jednostek organizacyjnych. W takiej sytuacji należy jednak określić sposób korzystania z tej nieruchomości przez poszczególne jednostki organizacyjne. Właściwy organ może orzec, w drodze decyzji, o przekazaniu trwałego zarządu między jednostkami organizacyjnymi na ich wniosek, złożony za zgodą organów nadzorujących te jednostki. W decyzji orzeka się o wygaśnięciu trwałego zarządu, dotychczas sprawowanego przez jednostkę organ...
Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem