Zwróć uwagę, że duże wspólnoty mieszkaniowe:
- powierzają zarząd albo
- dokonują jego wyboru.
Zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o własności lokali właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej.
A zatem do skutecznego powierzenia zarządu konieczna jest forma aktu notarialnego. Umowa ta może tylko powierzyć zarząd określonej osobie, ale może pójść dalej i zmienić sposób zarządu nieruchomością wspólną określony w ustawie o własności lokali.
Zgodnie z art. 18 ust. 3 ustawy o własności lokali, jeżeli sposobu zarządu nie określono w umowie, obowiązują zasady określone w ustawie o własności lokali.
Opłata skarbowa od pełnomocnictwa
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2) ustawy o opłacie skarbowej opłacie skarbowej podlega złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa albo jego odpisu, wypisu lub kopii w sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 4) tej ustawy obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia dokumentu w organie administracji publicznej lub sądzie. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 2 tej ustawy opłatę skarbową wpłaca się z chwilą powstania obowiązku jej zapłaty.
Obowiązek złożenia deklaracji
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciel nieruchomości jest zobowiązany złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.
W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości właściciel nieruchomości jest zobowiązany złożyć nową deklarację w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
UWAGA
W przypadku budynków, w których ustanowiono odrębną własność choćby jednego lokalu sytuacja dotycząca opłaty śmieciowej będzie zależeć od tego, czy w nieruchomości istnieje osoba sprawująca zarząd nieruchomością wspólną, czy też właściciele zarządzają nieruchomością sami (małe wspólnoty mieszkaniowe...
Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem