Brak wyników

Pytanie do eksperta

3 grudnia 2018

Otrzymałam ostatnio maila od Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej o następującej treści: "Na spotkaniu administratorów uzgodniliśmy jednoznacznie, że w obecnej chwili nie stać nas na wydatek jakim jest sprzątanie, który miałby być pokryty z bieżących koszt

0 552
Otrzymałam ostatnio maila od Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej o następującej treści: "Na spotkaniu administratorów uzgodniliśmy jednoznacznie, że w obecnej chwili nie stać nas na wydatek jakim jest sprzątanie, który miałby być pokryty z bieżących kosztów wspólnoty. Jednocześnie uzgodniliśmy, że byłoby to możliwe przy podniesieniu czynszu o 15 zł dla każdego mieszkania bez względu na metraż. Wymaga to jednak zgody wszystkich mieszkańców. Dodatkowo tak jak rozmawialiśmy wnioskujemy o przygotowanie uchwały dot. podniesienia funduszu remontowego o 20 zł bez względu na metraż mieszkania. Jako zarząd chcielibyśmy aby te dwie uchwały weszły w życie od 01.01.2019 r. Interesuje nas podjęcie uchwał tylko i wyłącznie podczas fizycznego spotkania z mieszkańcami. Nie interesuje nas mobilne głosowanie nad tymi dwoma uchwałami. Chcielibyśmy aby połączyć to ze spotkaniem rocznym, które chcielibyśmy żeby było ok. 21 grudnia w godzinach ok. 19. " Nie ukrywam, że jest to dość "specyficzny" Zarząd, dlatego chciałabym wyczerpująco odpowiedzieć na żądania, które zostały mi przedstawione . Dotychczas mieszkańcy rozumieli, iż ustalona stawka na poczet zarządu nieruchomością wspólną dotyczy wszystkich i jest niezmienna w danym roku. Zrozumiałe również było iż właściciele ponoszą wydatki proporcjonalnie do wielkości swoich udziałów. Jednak zauważyłam że nastrój roszczeniowy przeważył i zaczęła się zabawa w My każemy, Ty wykonaj! I tu pojawiają się moje pytania: Czy istnieje możliwość podjęcia uchwały , która dałaby możliwość podniesienia zaliczki o tę samą kwotę dla Wszystkich, niezależnie od powierzchni? Nie chce popełnić żadnego błędu i nie ukrywam że nawet wiem na który art. z ustawy o własności lokali mogłabym się powołać... Czy spotkali się Państwo z Orzeczeniem SN w sprawie takich uchwał? O zorganizowaniu spotkania ROCZNEGO w grudniu nie ma co wspominać, chociaż i tu będę musiała wyczerpująco wyjaśnić dlaczego nie mogę zgodzić się na tę datę.

Koszty zarządu Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności: wydatki na jej remonty i bieżącą konserwację, opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę, ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali, wydatki na utrzymanie porządku i czystości oraz wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy. Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca, które przyjmują na zebraniu rocznym. Choć oczywiście zmiana wysokości zaliczek jest możliwa w każdym czasie na przykład w związku z nowymi kosztami zarządu W kwestii proporcji pokrycia kosztów zarządu przez właścicieli znaczenie mają trzy przepisy : Zgodnie z art. 12 ust 2 ustawy o własności lokali właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w stosunku do wysokości ich udziałów w nieruchomości wspólnej. Zatem zgodnie z przepisami ustawy o własności lokali miernikiem partycypacji właściciela lokalu w kosztach zarządu nieruchomością wspólną jest jego udział w nieruchomości wspólnej określony ułamkiem. Zgodnie z art. 3 ust 3 ustawy o własności lokali udział właściciela lokalu wyodrębnionego w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi. Określenie tego udziału następuje w akcie notarialnym ustanowienia jego odrębnej własności i podlega wpisowi w księdze wieczystej, a zarząd związany jest zapisami księgi wieczystej i nie ma prawa do samodzielnego liczenia tego udziału. Jak wynika z art.12 ust 3 ustawy o własności lokali uchwała właścicieli lokali może ustalić zwiększenie obciążenia z tytułu kosztów zarządu właścicieli lokali użytkowych, jeżeli uzasadnia to sposób korzystania z tych lokali. Potwierdził to Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 20.06.1997 roku sygn. II CKN 226/97 jako jedyny przypadek możliwości zróżnicowania wysokości zaliczek. Zebranie roczne Zgodnie z art. 30 ust1 pkt 3 ustawy o własności lokali zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono jest obowiązany zwoływać zebranie ogółu właścicieli co najmniej raz w roku, nie później niż w pierwszym kwartale każdego roku. Przedmiotem rocznego zebrania powinny być w szczególności : - uchwalenie rocznego planu gospodarczego zarządu nieruchomością wspólną - uchwalenie opłat na pokrycie kosztów zarządu - ocena pracy zarządu lub zarządcy, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono, sprawozdanie zarządu i podjęcie uchwały w przedmiocie udzielenia mu absolutorium. Jak wynika z tego przepisu przede wszystkim zwołanie zebrania rocznego jest obowiązkowe, Ponadto jego zwołanie musi nastąpić nie później niż do końca marca każdego roku, a jego przedmiotem musi być uchwalenie rocznego planu gospodarczego, zaliczek po pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz sprawozdanie zarządu i udzielenie mu absolutorium. Każda osoba sprawująca zarząd we wspólnocie mieszkaniowej, czy to członek zarządu, czy zarządca czy administrator musi...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy