Brak wyników

Pytanie do eksperta

27 listopada 2018

Po przejęciu WM istniejącej od XII.2016r. brakuje uchwał o absolutorium dla Zarządu i przede wszystkim o przyjęciu przez WM sprawozdań finansowych za ubiegły rok. Moja poprzedniczka po prostu tego nie zrobiła. Czy powinnam w obecnej sytuacji przygotować t

0 442
Po przejęciu WM istniejącej od XII.2016r. brakuje uchwał o absolutorium dla Zarządu i przede wszystkim o przyjęciu przez WM sprawozdań finansowych za ubiegły rok. Moja poprzedniczka po prostu tego nie zrobiła. Czy powinnam w obecnej sytuacji przygotować takie uchwały za ubiegłe lata ?

Zgodnie z art. 30 ust1 pkt 3 ustawy o własności lokali zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono jest obowiązany zwoływać zebranie ogółu właścicieli co najmniej raz w roku, nie później niż w pierwszym kwartale każdego roku. Przedmiotem rocznego zebrania powinny być w szczególności uchwalenie rocznego planu gospodarczego zarządu nieruchomością wspólną, uchwalenie opłat na pokrycie kosztów zarządu, ocena pracy zarządu lub zarządcy, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono, sprawozdanie zarządu i podjęcie uchwały w przedmiocie udzielenia mu absolutorium. Zobowiązany do złożenia sprawozdania jest zarząd wspólnoty mieszkaniowej, a tylko w przypadku gdy we wspólnocie mieszkaniowej przyjęto formę sprawowania zarządu w postaci powierzenia zarządu zarządcy zgodnie z art.18 ustawy o własności lokali ten obowiązek obciąża tego zarządcę. Oczywiście bardzo często we wspólnotach mieszkaniowych, w których obok zarządu wybranego istnieje zarządca (nie mylić z zarządcą, któremu zarząd powierzono) lub administrator działający w oparciu o umowę zarządzanie/administrowanie takie sprawozdanie z oczywistych względów to on opracowuje, co nie zmienia jednak faktu, że dokument ten podpisuje zarząd i jest to dokument pochodzący od zarządu. W przypadku gdyby w takiej sytuacji dokument nie podpisał zarząd tylko zarządca/administrator nie będzie to sprawozdanie, o którym mowa w ustawie o własności lokali. Sprawozdanie musi być sporządzone dla danej wspólnoty mieszkaniowej za cały rok kalendarzowy, opatrzone podpisem członków zarządu. Ustawa o własności lokali nie wprowadza żadnych regulacji na temat formy i zawartości sprawozdania składanego właścicielom lokali. Należy więc zakładać, że do takiego sprawozdania stosować się będzie, podobnie jak do innych sprawozdań, wymogi rzetelności (zgodności z faktami i dokumentami), kompletności (ujmowanie wszystkich faktów, jakie miały miejsce) i czytelności (przedstawianie informacji w taki sposób, aby wszyscy mogli przeczytać i zrozumieć treść przekazu). Bez znaczenia będzie natomiast jego forma, chyba że właściciele lokali (w umowie lub w uchwale) postanowią, że sprawozdanie to ma być składane w określonej przez nich formie (wyrok Sądu Okręgowego w Gdańsku z dnia 05.11.2013 roku sygn.akt I C 29/13). Aby sprawozdanie było kompletne, musi zawierać także część finansową, a sporządzenie sprawozdania finansowego związane będzie z obowiązkiem (o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o własności lokali) prowadzenia przez zarząd lub zarządcę określonej przez wspólnotę mieszkaniową...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy