Brak wyników

Pytanie do eksperta

14 lutego 2019

Szukając informacji dotyczących wykonania żądania właściciela lokalu, polegającego na wydaniu kopii wszelkich operacji bankowych dokonanych w roku ubiegłym we wspólnocie mieszkaniowej, zawierających również dane osobowe osób spoza wspólnoty (nie zgodził s

0 429
Szukając informacji dotyczących wykonania żądania właściciela lokalu, polegającego na wydaniu kopii wszelkich operacji bankowych dokonanych w roku ubiegłym we wspólnocie mieszkaniowej, zawierających również dane osobowe osób spoza wspólnoty (nie zgodził się na ich zakreślanie), znalazłem fragment przepisów dotyczących RODO, cyt.: „Motyw 60 preambuły RODO wskazuje że osoba, której dane dotyczą, musi być poinformowana o fakcie prowadzenia operacji przetwarzania jej danych osobowych i o celach takiego przetwarzania. Co więcej administrator powinien podać wszelkie inne informacje niezbędne do zapewnienia rzetelności i przejrzystości przetwarzania, uwzględniając konkretne okoliczności i kontekst przetwarzania danych osobowych.” - czy w związku z tym jako zarząd wspólnoty jesteśmy zobowiązani skutecznie poinformować wszystkie osoby, których dane są widoczne w dokumentach o które wystąpił wnioskodawca i które musimy mu wydać?

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE dotyczy oczywiście wspólnot mieszkaniowych przewidując konieczność dostosowania zakresu przetwarzanych danych i weryfikacji stosowanych procedur czy konieczność weryfikacji umów o powierzenie przetwarzania danych osobowych. Administratorem danych osobowych jest wspólnota mieszkaniową, a w jej umieniu działa zarząd który jest jej organem. Administrator danych może zbierać i przetwarzać dane osobowe tylko w konkretnych, wyraźnych i prawnie usprawiedliwionych celach. Administrator danych osobowych jest również zobowiązany do przetwarzania danych osobowych w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych, w tym ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem. RODO wprowadza również ważną dla zarządzających zasadę zwaną minimalizacją danych, która w zakresie przetwarzania danych osobowych oznacza, że dane osobowe muszą być adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane. Po wejściu RODO obserwujemy jakąś histerię na wszystkich płaszczyznach także w zakresie zarządzania tymczasem ochrona danych osobowych nie może być wymówką dla braku udostępnienia dokumentów członkowi wspólnoty mieszkaniowej. W kwestii ochrony danych osobowych przetwarzanie danych, w tym ich udostępnianie, jest dopuszczalne, jeżeli jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa. Zatem w każdym przypadku, w którym szczególny przepis prawa przyznaje określonemu podmiotowi uprawnienie z którym wiąże się konieczność udostępnienia danych osobowych udostępnienie danych nie może być traktowane jako naruszenie prawa. Zgodnie z art. 29 ust 3 ustawy o własności lokali we wspólnocie mieszkaniowej właścicielom lokali służy prawo kontroli działalności zarządu. Bezsprzecznie w prawie kontroli działalności zarządu zawiera się prawo wglądu do dokumentów wspólnoty mieszkaniowej w tym dokumentów z zebrań właścicieli lokali gdyż w innym wypadku sprawowanie kontroli nie byłoby możliwe. Właściciel oprócz faktycznego wglądu może też żądać kopii dokumentów. Jest to zupełnie zrozumiałe gdyż...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy