W związku ze zbyt małą ilością miejsc parkingowych na nieruchomości wspólnej wspólnoty mieszkaniowe podejmują próby zapanowania nad chaosem towarzyszącym sytuacji przed swoimi budynkami. Niestety część z tych uchwał nie jest możliwa do wyegzekwowania gdyż jak wynika z orzecznictwa sądów wspólnota mieszkaniowa nie może stosować sankcji. Potwierdził to Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z dnia 27.05.2009 roku sygn. akt VI ACa 1124/08, który zapadł właśnie na tle takiego chaosu parkingowego panującego we wspólnocie mieszkaniowej. W celu jego opanowania wspólnota mieszkaniowa podjęła uchwałę ustalającą regulamin parkowania pojazdów. W uchwale tej w celu zdyscyplinowania mieszkańców wspólnota mieszkaniowa ustaliła opłatę karną oraz w celu jej wyegzekwowania upoważniła zarząd do zakładania blokad na koła. Blokady te w imieniu wspólnoty miała zakładać wynajęta firma ochroniarska. Jednak sąd apelacyjny uznał, że wspólnota mieszkaniowa nie ma prawa stosować sankcji. Według sądu nie znajduje to poparcia ani w ustawie o własności lokali, ani w kodeksie drogowym, który uprawnia do zakładania blokad tylko policję i straż miejską. Kolejnym błędem popełnianym przez wspólnoty mieszkaniowe jest przy braku jakichkolwiek regulacji wewnętrznych co do zasad korzystania z parkingu próba dyscyplinowania przez zarząd właścicieli jak mają korzystać z parkingu. Należy pamiętać, że właściciel lokalu ma prawo do współkorzystania z nieruchomości wspólnej zgodnie z jej przeznaczeniem jednak w sposób nie utrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli. Kolejnym błąd popełnianym przez wspólnoty mieszkaniowe a w zasadzie ich zarządy to przy braku jakichkolwiek fizycznych ograniczeń w dostępie do parkingu i określonych przez wspólnotę zasad korzystania z parkingu próba eliminowania osób korzystających z parkingu spoza wspólnoty, a nie będących właścicielami lokali. Jak zatem zgodnie z prawem unormować chaos na parkingu przed blokiem tak aby właściciele bez stresu i nerwów mieli zapewnione miejsca parkingowe. Podstawą jest ustanowienie strefy ruchu. Bez jej ustanowienia nie ma bowiem możliwości ustanowienia zasad korzystania z dróg wewnętrznych, a więc Policja nie ma podstaw do interwencji, bo osoba parkująca byle gdzie nie łamie przepisów. Ustawy prawo o ruchu drogowym umożliwia egzekwowanie przepisów ruchu drogowego nie tylko na drogach publicznych, ale i na drogach wewnętrznych. Zgodnie z tymi regulacjami możliwe jest karanie kierowców w strefach ruchu na drogach wewnętrznych. Decyzja o ustanowieniu strefy ruchu należy do wspólnoty mieszkaniowej, a w związku, że bez wątpienia jest czynnością przekraczającą zwykły zarząd wymaga podjęcia w tym zakresie uchwały. Na podstawie podjętej uchwały zarząd dokonuje oznakowania nie tylko strefy ruchu jako takiej ale także wyznacza miejsca parkingowe oraz określa inne przewidziane prawem o ruchu drogowym ograniczenia, np. o zakazie parkowania w określonych miejscach. Oczywiście to wspólnota mieszkaniowa pokrywa koszty zakupu znaków. Po ustanowieniu strefy ruchu kierowcy, którzy będą poruszali się po drogach i parkingach wspólnoty mieszkaniowej, będą odpowiadali za łamanie zasad wynikających z ich oznakowania i za łamanie przepisów dotyczących zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Zatem jeżeli wspólnota mieszkaniowa chce aby każde parkowanie poza miejscem do tego przeznaczonym spotkało się z mandatem wystarczy ustanowić na drogach wewnętrznych wspólnoty mieszkaniowej strefę ruchu i umieścić odpowiednie znaki. Każdy przypadek parkowania na miejscach do tego niewyznaczonych należy zgłaszać Policji lub straży miejskiej, co skutkować będzie mandatem dla osoby naruszającej ustalone zasady. Ustanowienie strefy ruchu powinno być dopiero początkiem działań wspólnoty mieszk...
Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem