Brak wyników

Pytanie do eksperta

21 maja 2019

W jaki sposób we wspólnocie powinno się obliczać udziały i opłaty za 30-metrowe mieszkanie z 40-metrowym tarasem? Koszty centralnego ogrzewania obliczane są na podstawie metrażu i tu nie ma wątpliwości. W jaki sposób natomiast obliczać zaliczki na fundusz

0 720
W jaki sposób we wspólnocie powinno się obliczać udziały i opłaty za 30-metrowe mieszkanie z 40-metrowym tarasem? Koszty centralnego ogrzewania obliczane są na podstawie metrażu i tu nie ma wątpliwości. W jaki sposób natomiast obliczać zaliczki na fundusz remontowy i inne składowe miesięcznych opłat?

W zakresie obciążeń finansowych właściciela lokalu, będącego członkiem dużej wwspólnoty wyróżnia się dwie kategorie wydatków, tj. 1) wydatki związane z utrzymaniem lokalu w których wspólnota pośredniczy (dostawa mediów do poszczególnych lokali np. woda, energia cieplna). 2) koszty zarządu nieruchomością wspólną, Co do wydatków to wydatki ponoszone przez właściciela związane z utrzymaniem jego lokalu najczęściej chodzić będzie o tzw. media (np. energia cieplna, woda), które rozliczane są za pośrednictwem wspólnoty mieszkaniowej. Zarząd Wspólnoty, w zakresie dostawy mediów do poszczególnych lokali występuje w odmiennej roli, praktycznie jedynie jako pośrednik między dostawcami a odbiorcami. Środki uiszczone z tytułu wpłat dokonanych przez właścicieli poszczególnych lokali na utrzymanie tych lokali (zapłata za media) nie są zaliczkami w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o własności lokali. Wspólnota tylko pośredniczy w zakupie mediów i rozliczając ten zakup na poszczególne lokale w rzeczywistości dokonuje odsprzedaży. Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności: wydatki na jej remonty i bieżącą konserwację, opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę, ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali, wydatki na utrzymanie porządku i czystości oraz wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy. Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca. Właściciele lokali są obowiązani uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem ni...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy