Brak wyników

Pytanie do eksperta

23 maja 2019

W związku z nowelizacją ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, jaka została dokonana we wrześniu 2017 roku, spółdzielnie miały 12 miesięcy na dokonanie zmian w swoich statutach. W przypadku przekroczenia tego terminu dotychczasowe Statuty maiły stracić w

0 401
W związku z nowelizacją ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, jaka została dokonana we wrześniu 2017 roku, spółdzielnie miały 12 miesięcy na dokonanie zmian w swoich statutach. W przypadku przekroczenia tego terminu dotychczasowe Statuty maiły stracić ważność, a działalność spółdzielni, do czasu zarejestrowania poprawionych Statutów maiła być dalej prowadzona w oparciu o ustawy. W naszej spółdzielni, czekamy na zarejestrowanie poprawki Statutu, a więc tak naprawdę nie mamy na razie tego dokumentu, a w Ustawie o Spółdzielniach mieszkaniowych, dostępnej na stronie Sejmu, jest napisane, cyt.: „Art. 54. 1. Spółdzielnie istniejące w dniu wejścia ustawy w życie dokonają zmian swoich statutów stosownie do wymagań niniejszej ustawy i w trybie przewidzianym w ustawie – Prawo spółdzielcze. Zgłoszenia do rejestru tych zmian spółdzielnie dokonają nie później niż do dnia 31 grudnia 2002 r.” Czy to jest przeoczenie, czy obowiązujące prawo?

Statut musi posiadać każda spółdzielnia mieszkaniowa. Zawiera on ogół obowiązujących norm, które wiążą członków spółdzielni oraz jej władze. Prawo spółdzielcze określa jakie kwestie muszą, a jakie mogą być uregulowane przez statut. Zmiana statutu jest możliwa na mocy uchwały walnego zgromadzenia. Uchwałę o zmianie statutu zarząd spółdzielni jest obowiązany zgłosić do sądu rejestrowego w ciągu trzydziestu dni od daty jej podjęcia. Zmiana statutu nie wywołuje skutków prawnych przed jej wpisaniem do Krajowego Rejestru Sądowego. Jeżeli statut lub zgłoszone zmiany będą niezgodne z przepisami prawa, sąd rejestrowy ma obowiązek wezwać spółdzielnię do wprowadzenia zmian lub może odmówić wpisu zmian. Z dniem 9.09.2017 roku weszła w życie ustawa z dnia 20.07.2017 roku (Dz.U. z 2017 r. poz. 1596) nowelizująca ustawę o spółdzielniach mieszkaniowych, prawo spółdzielcze i kodeks cywilny. Ustawa wprowadza szereg zmian, które wymagają dokonania zmian w statucie Spółdzielni. Zgodnie z art. 8 ustawy nowelizującej spółdzielnie istniejące w dniu wejścia w życie ustawy dokonają zmian swoich statutów stosownie do wymagań ustawy nowelizującej, w trybie przewidzianym w ustawie z dnia 16 września 1982 roku – Prawo spółdzielcze. Zgłoszenia do Krajowego Rejestru Sądowego tych zmian spółdzielnie dokonają w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Do czasu zarejestrowania zmian statutów postanowienia dotychczas...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy