Brak wyników

Pytanie do eksperta

20 października 2020

Witam. Czy są już opracowane jakieś wskazówki dla prowadzących zebrania roczne z działalności wspólnot? Wiadomo cokolwiek w temacie możliwości prowadzenia takich zebrań zdalnie? Czy są/będą jakieś ogólne wskazówki ministerialne w związku z pandemią?

0 503

Witam. Czy są już opracowane jakieś wskazówki dla prowadzących zebrania roczne z działalności wspólnot? Wiadomo cokolwiek w temacie możliwości prowadzenia takich zebrań zdalnie? Czy są/będą jakieś ogólne wskazówki ministerialne w związku z pandemią? Grażyna Włoch

Przepisami tzw. „tarczy antykryzysowej” (ustawa z dnia 31.3.2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustawy (Dz. U. z 2020 r., poz. 568) wprowadzono – nieuwzględnione pierwotnie w przepisach ustawy z dnia 2.3.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 374 i 567) nowe zasady funkcjonowania zarządów wspólnot mieszkaniowych. Na podstawie art. 7 noweli do ustawy antykryzysowej dodano bowiem do art. 21 ustawy z dnia 24.6.1994 r. o własności lokali (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 737 ze zm.; dalej: „UWL”) - regulującego kompetencje przysługujące zarządowi wspólnoty - nowy ust. 4 i 5, którymi wprowadzono dopuszczalność podejmowania uchwał przez zarząd, jeżeli tylko wszyscy jego członkowie zostali prawidłowo zawiadomieni o posiedzeniu zarządu albo głosowaniu na piśmie albo też przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Uchwała taka będzie mogła być przy tym wynikiem głosów oddanych częściowo na posiedzeniu, częściowo na piśmie lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Jednocześnie, przy obliczaniu kworum niezbędnego do podjęcia ważnej uchwały, uwzględnieniu podlegać będą – oprócz członków zarządu wspólnoty biorących udział w posiedzeniu - również członkowie zarządu uczestniczący przez oddanie głosu na piśmie lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Słowem wyjaśnienia, wskazać należy, iż w przepisie tym nie zawarto przy tym legalnej definicji pojęcia „środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość”. Odwołując się jednakże w drodze analogii do tożsamych konstrukcji mających zastosowanie do zasad głosowania dopuszczonych w organach spółek prawa handlowego, podnieść należy, iż – co do zasady - poczta elektroniczna nie jest traktowana jako środek bezpośredniego porozumiewania się na odległość. „Bezpośredniość” oznacza bowiem komunikację adekwatną do tej, jaka jest możliwa pomiędzy osobami obecnymi fizycznie w jednym miejscu, przy jednoczesnym zaangażowaniu się obu stron. Zapewnia ją zatem komunikacja np. w drodze telefonicznej, bądź w formie wideokonferencji. Rozwiązania przyjęte w przepisach noweli do ustawy antykryzysowej zawierają również regulacje odnoszące się do zasad obradowania właścicieli lokali w czasie pandemii COVID-19. Tak, też jeżeli ustawowy termin zwołania zebrania właścicieli lokali przypada w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, trwającego w dniu wejścia w życie noweli do ustawy antykryzysowej, tj. w dniu 31 marca 2020 r. lub ogłoszonego bezpośrednio po tym okresie, termin zwołania zebrania właścicieli lokali ulega przedłużeniu o 6 tygodni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii. Przypomnieć jedynie należy w tym miejscu, iż „ustawowym” terminem zwołania zebrania właścicieli lokali, uregulowanym w art. 3...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy