Brak wyników

Pytanie do eksperta

20 stycznia 2021

Witam, mam pytanie o dostarczanie korespondencji do właścicieli lokali we Wspólnocie Mieszkaniowej. Nasz blok ma 5 klatek, z czego 1 klatka to klatka lokali usługowych. Wspólnota podjęła na samym początku istnienia uchwałę, że skutecznym sposobem dostar

0 968

Witam, mam pytanie o dostarczanie korespondencji do właścicieli lokali we Wspólnocie Mieszkaniowej. Nasz blok ma 5 klatek, z czego 1 klatka to klatka lokali usługowych. Wspólnota podjęła na samym początku istnienia uchwałę, że skutecznym sposobem dostarczenia korespondencji jest skrzynka pocztowa. Deweloper w klatce lokali usługowych (klatka ta powstała później od pozostałych 4 klatek), których jest właścicielem nie zamontował żadnej skrzynki pocztowej. W związku z tym nie ma on przewidzianej dla siebie skrzynki pocztowej do dostarczania korespondencji. Nie złożył on też oświadczenia z innym adresem do korespondencji aby listy mogły być wysyłane pocztą. Jak mamy się odnieść do takiej sytuacji? Chcę zapytać się również o prawo pocztowe, bo zgodnie z nim taka skrzynka powinna istnieć, kto w takim razie odpowiada za brak skrzynki pocztowej - deweloper czy już jednak Wspólnota?

Zarząd, czy zarządca może porozumiewać się z właścicielami lokali w każdej możliwej formie, czyli przy użyciu telefonu, faksu, listów, bezpośrednich kontaktów itd. Także e-mail, fora dyskusyjne przeznaczone dla konkretnych wspólnot mieszkaniowych są obecnie bardzo dobrą, jeżeli nie najlepszą formą wymiany informacji pomiędzy zarządem, a właścicielami. Z powodzeniem mogą służyć informowaniu się o bieżących sprawach, wymianie poglądów, ustaleniu wspólnego stanowiska, przygotowywaniu treści uchwał, porządku obrad, uzgodnieniu sposobu podjęcia uchwały w drodze indywidualnego zbierania głosów itd. Jednak takie formy komunikacji nie są właściwe tam gdzie konieczne jest wykazanie się dowodem doręczenia korespondencji. Na składającego oświadczenie woli ustawodawca nakłada bowiem obowiązek doręczenia. Przepis art. 61 § 1 kodeksu cywilnego stanowi, że oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest skuteczne z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Taki skutek można uzyskać w dwóch przypadkach albo własnoręcznego doręczenia do rąk właściciela albo wysłania listu za potwierdzeniem odbioru. Pismo powinno być wysłane za potwierdzeniem odbioru i skierowane na adres zamieszkania osoby fizycznej lub adres siedziby osoby prawnej. Ustawodawca nie nakłada na nadawcę obowiązku dopilnowania, czy adresat odebrał przesyłkę i zapoznał się z treścią. Wystarczy sama możliwość zapoznania się z treścią. Oznacza to, że mimo niepodjęcie przez właściciela przesyłki w terminie (przesyłka dwukrotnie awizowana) uważa się ją za skutecznie doręczoną. Zgodnie z art. 6 kodeksu cywilnego, na składającym oświadczenie woli spoczywa obowiązek wykazania, że oświadczenie zostało adresatowi dostarczone. Zarząd powinien więc archiwizować zarówno dokumenty własne jak kwity pocztowe potwierdzające nadanie i doręczenie lub awizowanie przesyłki. Jakiekolwiek inne form...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy