Podstawą określenia zasięgu każdej wspólnoty mieszkaniowej jest działka lub działki geodezyjne stanowiąca jedną nieruchomość wspólną. Jeżeli zatem na jednej nieruchomości znajdzie się więcej niż jeden budynek to wszystkie te budynki stworzą jedną wspólnotę mieszkaniową. Należy zwróć uwagę, że z reguły tworzy się wspólnoty jednobudynkowe i ma to swoje praktyczne uzasadnienie. Za powstaniem wspólnot wielobudynkowych powinno przemawiać tylko wyjątkowe położenia budynków wspólnoty mieszkaniowej uniemożliwiające podział nieruchomości, czy związanie gospodarcze budynków. We wspólnocie mieszkaniowej są dwa rodzaje nieruchomości. Nieruchomość wspólna zarządzana przez wspólnotę mieszkaniową, której koszty utrzymania ponosi wspólnota mieszkaniowa i wyodrębnione lokale zarządzane przez ich właścicieli, których koszty utrzymania ponoszą ich właściciele. Co stanowi odrębne lokale wynika z aktów notarialnych ustanowienia odrębnej własności lokali oraz towarzyszących im inwentaryzacji wraz z rzutami kondygnacji. Wszystkie pozostałe elementy, które nie zostały przypisane do lokali stanowią nieruchomość wspólną nawet jeżeli korzysta z nich tylko jeden właściciel. Czy za remont korytarza w budynku wielolokalowym na ostatniej kondygnacji koszty ma ponosić tylko właściciel lokalu na tej kondygnacji bo tylko on jej używa ?? To niby dlaczego koszty remontu dachu czy elewacji w budynku w zabudowie szeregowej ma ponosić tylko właściciel lokalu w tej szeregówce. Przecież w przypadku wydzielenia lokali w takim budynku nie masz do czynienia z pojedynczymi budynkami jednorodzinnymi w zabudowie szeregowej jak błędnie zakładasz tylko z jednym budynkiem z kilkunastoma lokalami. W konsekwencji właściciel lokalu w szeregowce który remontuje dach czy elewacje zachowuje się tak irracjonalnie jak właściciel lokalu w budynku wielolokalowym który remontuje dach nad swoim lokalem czy elewacje wokół swojego balkonu. Jest to absurdalne działanie jak i twierdzenie, że obciąża go taka naprawa. Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności wydatki na remonty i bieżącą konserwację, opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę, ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali, wydatki na utrzymanie porządku i czystości oraz wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy. Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca, które ustalają w formie uchwały na zebraniu rocznym. Zgodnie z art. 12 ust 2 ustawy o własności lokali właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w stosunku do wysokości ich udziałów w ni...
Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem