Brak wyników

Pytanie do eksperta

25 czerwca 2018

Wspólnota podjęła uchwałę w sprawie wymiany pionu wodno-kanalizacyjnego. W dniu remontu mieszkaniec nie wpuścił do mieszkania (wyraził wcześniej zgodę na prace) i z jego powodu nie można było nic zrobić. Firma wyznaczyła drugi termin. Co robić w przypadku

0 566
Wspólnota podjęła uchwałę w sprawie wymiany pionu wodno-kanalizacyjnego. W dniu remontu mieszkaniec nie wpuścił do mieszkania (wyraził wcześniej zgodę na prace) i z jego powodu nie można było nic zrobić. Firma wyznaczyła drugi termin. Co robić w przypadku ponownej odmowy? Za zakupione materiały wspólnota będzie musiała pokryć koszty. Kto ma za to zapłacić? Jakie oświadczenie musi podpisać właściciel w przypadku nie wyrażenia zgody i czy mogę go obciążyć kosztami.

Zgodnie z art. 13 ust 2 ustawy o własności lokali właściciele lokali na żądanie zarządu mają obowiązek zezwolić na wstęp do lokali, ilekroć jest to niezbędne do przeprowadzenia konserwacji, remontu albo usunięcia awarii w nieruchomości wspólnej, a także w celu wyposażenia budynku, jego części lub innych lokali w dodatkowe instalacje. W praktyce prawo wstępu do lokalu realizowane jest najczęściej w ten sposób, że zarząd w ustnej rozmowie ustala z właścicielami lokali terminy, w których możliwy będzie wstęp do lokali. Na bazie tak ustalonego przez zarząd terminarza z właścicielami ustala się z wykonawcą terminarz prac. W przypadku niemożności ustalenia terminu z określonym właścicielem zarząd powinien pisemnie wezwać właściciela do udostępnienia lokalu podając przyczynę i zakres koniecznych prac jakie musi wykonać oraz wyznaczając właścicielowi termin w jakim zarząd oczekuje na odpowiedź. Powyższe pismo jak i ewentualne kolejne dla celów dowodowych należy dostarczyć za potwierdzeniem odbioru. Zarząd powinien też pouczyć właściciela o swoich dalszych krokach w przypadku nie udostępnienia lokalu. W przypadku odmowy lub braku odpowiedzi na wysyłane pisma wspólnocie mieszkaniowej pozostaje droga sądowa. Pamiętaj, że prowadząc rozmowy z właścicielem powinieneś dążyć do rozwiązania problemu, a nie pokazywania kto tu rządzi jak to często w podobnych przypadkach ma miejsce. Zachowanie właściciela ma zapewne jego zdaniem uzasadnione podstawy. Te przyczyny zachowania właściciela przede wszystkim powinieneś poznać. To one powinny stanowić podstawę do da...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy