Brak wyników

Administrowanie

19 kwietnia 2017

Elementy nieruchomości wspólnej

0 623
Wspólnota „duża” (dziewięć lokali) wykonuje renowację drzwi wejściowych do klatki schodowej, z której wchodzi się do siedmiu z nich. Problem dotyczy też domofonu, obsługującego tylko siedem z dziewięciu lokali. Czy można uchwałą zwolnić z odpowiedzialności finansowej w ramach funduszu remontowego właścicieli lokali, którzy mają oddzielne wejścia? Jeden z właścicieli lokali z odrębnym wejściem prosi o sformułowanie uchwały na temat wykluczenia go z rozliczenia za wymienione wyżej prace. Czy możemy w uchwale dotyczącej drzwi wejściowych i drugiej, w sprawie domofonu, sformułować punkt odnośnie do późniejszego samodzielnego finansowania renowacji lub wymiany drzwi zewnętrznych do swoich lokali i samodzielnego montażu domofonu? Czy drzwi zewnętrzne, prowadzące bezpośrednio do jednego lokalu z dworu (podwórza) są własnością lokalu czy wspólnoty?

Nieruchomość wspólna i samodzielne lokale

REKLAMA

We wspólnocie mieszkaniowej są dwa rodzaje nieruchomości. Nieruchomość wspólna zarządzana przez wspólnotę mieszkaniową, której koszty utrzymania ponoszą wszyscy właściciele lokali, i wyodrębnione lokale mieszkalne zarządzane przez ich właścicieli, których koszty utrzymania ponoszą oni sami. Drzwi wejściowe do lokalu, jak i okna w lokalu są częścią lokalu. Natomiast drzwi wejściowe z zewnątrz na klatki schodowe, tak jak i okna poza odrębnymi lokalami, na przykład na klatce schodowej, stanowią część nieruchomości wspólnej. W związku z powyższym konserwacja i wymiana drzwi wejściowych do lokali oraz okien w lokalach należy do obowiązków właścicieli poszczególnych lokali i oni poniosą tego koszty, natomiast konserwacja i wymiana drzwi czy okien poza lokalami (na klatkach schodowych, korytarzach, w pomieszczeniach wspólnych) należy do wspólnoty mieszkaniowej, a koszty tego poniosą wszyscy właściciele lokali w części wynikającej z ich udziału w nieruchomości wspólnej.

 

Koszty zarządu i ich rozliczenie

Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca, które ustalają w formie uchwały na zebraniu rocznym. Zgodnie z przepisami ustawy o własności lokali miernikiem partycypacji właściciela lokalu w kosztach zarządu nieruchomością wspólną jest jego udział w nieruchomości wspólnej określony ułamkiem wpisanym w księdze wieczystej. Uchwała właścicieli lokali może ustalić zwiększenie obciążenia z tego tytułu tylko dla właścicieli lokali użytkowych, jeżeli uzasadnia to sposób korzystania z tych lokali. Wspólnota mieszkaniowa ma obowiązek rozliczania wpłacanych przez właścicieli lokali zaliczek na koszty zarządu nieruchomością wspólną, a okresem rozliczeniowym jest rok kalendarzowy. Zaliczki służą gromadzeniu środków na określony cel, a właściciel zgodnie z uchwałą i ustawą o własności lokali jest z...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy