Brak wyników

Finanse

18 kwietnia 2017

Kserokopia faktury

0 877
Przedstawiciel rady wspólnoty mieszkaniowej zwrócił się pismem w sprawie dostarczenia mu kserokopii faktur za energię elektryczną. Z tego co wiem, możemy udostępnić faktury, mogą być pisane notatki, ale nie wolno robić kserokopii i ich wynosić.

Zauważmy na wstępie, że ustawa o własności lokali nie przewiduje możliwości powołania takiego organu jak „rada wspólnoty”. Istnienie takiego organu we wspólnocie może wynikać tylko ze zmiany sposobu zarządu dokonanego w trybie art. 18 u.w.l. W przypadku zmiany sposobu zarządu skutkującego powołaniem nowego, pozaustawowego organu wspólnoty mieszkaniowej należy określić też jego kompetencje, z których będzie wynikać (lub nie) prawo do wglądu do dokumentów wspólnoty. A zatem bez znajomości określonego przez właścicieli sposobu zarządu nie można odpowiedzieć, czy członek tego organu ma, czy nie ma prawa żądania określonych dokumentów.

REKLAMA

Jeżeli natomiast ta osoba jest jednocześnie właścicielem lokalu we wspólnocie, to może żądać wglądu do dokumentów wspólnoty jako członek tej wspólnoty. Zwróć uwagę, że właścicielom lokali służy prawo kontroli działalności zarządu. W prawie kontroli działalności zarządu zawiera się z pewnością prawo wglądu do wszelkich dokumentów wspólnoty mieszkaniowej, inaczej sprawowanie kontroli nie byłoby możliwe.

Właściciel oprócz faktycznego wglądu może też żądać kopii dokumentów. Jest to zrozumiałe, ponieważ trudno żądać od właściciela znajomości wszystkich zagadnień zawartych w dokumentach, więc tylko kserując je może zasięgnąć opinii osób trzecich na temat ich poprawności czy zagadnień z nich wynikających. Zauważ, że wraz z rozwojem techniki kopiowanie dokumentów na różne nośniki jest tanie i proste, więc w naturalny sposób zastąpiło sporządzanie notatek z udostępnianych dokumentów do wglądu.

WAŻNE

Obowiązkiem zarządu jest umożliwienie właścicielom lokali sprawowania kontroli działalności zarządu. Właściciel lokalu powinien zaś decydować, czy w tym celu wystarczy mu pokazanie dokumentów, wykonanie kserokopii, umożliwienie mu wykonania ich fotokopii czy zeskanowania.

KONIEC

Koszty ewentualnej kserokopii powinna ponieść osoba, która o jej wydanie wnosi. Brak jest bowiem podstaw, aby nawet niewielkie koszty z tym związane przenosić na wspólnotę mieszkaniową. Jednak koszty te nie powinny być wyższe niż koszty ksera. Wspólnoty mieszkaniowe mogą w zakresie zasad udostępniania dokumentów podjąć uchwałę, która będzie zobowiązywała zarówno zarząd, jak i właścicieli do zachowania określonych procedur, na przykład co do czasu udostępnienia dokumentów i jego miejsca, wniosku, czasu oczekiwania na kserokopię, zasad pokrycia kosztów kserokopii itd.

Teoria sobie, a praktyka…

Niektórzy zarządcy i cześć zarządów wspólnot mieszkaniowych próbują nieudolnie zasłaniać się przy odmowie udostępnienia dokumentów ochroną danych osobowych. Zauważmy, że jest to zachowanie z reguły pozbawione podstaw.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie danych osobowych przetwarzanie danych, w tym ich udostępnianie, jest dopuszczalne, jeżeli jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa. W każdym z...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy