Brak wyników

Administrowanie

19 kwietnia 2017

Kto może pełnić funkcję członka zarządu wspólnoty

0 1235
Czy księgowa obsługująca finanse wspólnoty mieszkaniowej może pełnić jednocześnie funkcję przewodniczącego zarządu wspólnoty? Czy księgowy może być w ogóle ujęty w składzie zarządu, czy też powinien być z niego wyłączony? Kto może zasiadać w zarządzie i jakie są zależności i różnice pomiędzy administratorem i zarządem wspólnoty?

Nieruchomość wspólna wymaga zarządzania przez wspólnotę mieszkaniową. Przez zarząd rzeczą wspólną należy rozumieć podejmowanie wszelkich decyzji i dokonywanie wszelkiego rodzaju czynności, tak prawnych, jak i faktycznych dotyczących przedmiotu wspólnego prawa (uchwała Sądu Najwyższego z dnia 29.05.2000 r. III CZP 10/00). Duże wspólnoty mają obowiązek powierzyć lub wybrać zarząd nieruchomości wspólnej, natomiast małe wspólnoty takiego obowiązku nie mają i bardzo często właściciele zarządzają nieruchomością wspólną sami. Zarząd powierza się osobie fizycznej lub prawnej w umowie notarialnej o ustanowieniu odrębnej własności lokali lub w innej umowie zawartej w formie aktu notarialnego (Art. 18 ust. 1 ustawy o własności lokali). Właściciele, powierzając zarząd mogą określić również sposób zarządzania nieruchomością wspólną i to odmiennie niż przewiduje ustawa o własności lokali. Gdy nie uczynili tego, lecz jedynie powierzyli zarząd danej osobie, to gospodaruje ona nieruchomością wspólną wedle przepisów ustawy. Duże wspólnoty, które nie powierzyły zarządu, muszą go wybrać. Wybrany zarząd jest jedno lub wieloosobowy, a członkiem zarządu może być tylko osoba fizyczna. Wspólnota ma przy tym swobodę wyboru i wolno jej wybrać w skład zarządu właścicieli mieszkań albo inne osoby. Zarząd kieruje sprawami wspólnoty, reprezentuje właścicieli lokali na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami. Podejmuje on samodzielnie czynności zwykłego zarządu, robi więc wszystko, co wiąże się z załatwianiem bieżących spraw. Zawiera więc umowy o dostawę usług dla nieruchomości wspólnej, prowadzi ewidencje przychodów i kosztów oraz rozliczeń z innych tytułów związanych z nieruchomością wspólną, przygotowuje roczne sprawozdania, plany gospodarcze, realizuje uchwały wspólnoty, organizuje zebrania, przygotowuje projekty uchwał, organizuje prace porządkowe, remontowe, konserwacyjne, dba o ciągłość dostaw do nieruchomości wspólnej wody, ciepła, gazu, energii elektryczn...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy