Brak wyników

Finanse

18 kwietnia 2017

Pieniądze dla zarządu

0 1085
Wspólnota mieszkaniowa podjęła uchwałę o wynagrodzeniu dla zarządu jako zwrot kosztów za czas pracy, telefony i przejazdy na rzecz wspólnoty. Jeden z członków zarządu wyprowadził się, ale nie został odwołany z zarządu wspólnoty, chociaż nie pracuje już na rzecz wspólnoty. Teraz przysłał wezwanie, w którym żąda wypłaty wynagrodzenia. Czy należy mu wypłacić zaległe wynagrodzenie?

Warto przypomnieć, że członek zarządu sprawuje swoją funkcję na podstawie uchwały o wyborze, a nie na podstawie umowy, tym bardziej umowy o zarządzanie. Wspólnota mieszkaniowa może też w uchwale określić wynagrodzenie członków zarządu i może to zrobić w różnej formie, np. w postaci zwrotu poniesionych kosztów w związku z pełnieniem funkcji członka zarządu lub faktycznego comiesięcznego wynagrodzenia, lub też w formie będącej połączeniem jednego i drugiego. Wynagrodzenie członków zarządu jest jednym z elementów kosztów zarządu nieruchomością wspólną. Nawet w przypadku, gdyby wspólnota mieszkaniowa nie określiła wynagrodzenia członka zarządu, zgodnie z art. 28 ustawy o własności lokali, właściciel lokalu pełniący obowiązki członka zarządu może żądać od wspólnoty wynagrodzenia odpowiadającego uzasadnionemu nakładowi pracy.

REKLAMA

W przedmiotowej sprawie, czy danemu członkowi zarządu należy się wynagrodzenie i w jakiej wysokości, zależy od treści uchwały, jaką podjęła wspólnota mieszkaniowa. Jeżeli wspólnota mieszkaniowa określiła po prostu ryczałtowe miesięczne wynagrodzenie dla każdego członka zarządu, to członkowi zarządu należy się wynagrodzenie bez względu na to, ile czasu pracuje na rzecz wspólnoty i jakie czynności wykonuje. Jeżeli jednak wspólnota mieszkaniowa podjęła uchwałę, w której określiła zasady wypłaty wynagrodzenia, jego zróżnicowanie dla poszczególnych członków zarządu lub uzależniła je od wykazanych kosztów, jakie ponieśli członkowie zarządu, wówczas członkowi zarządu, który nie spełnił warunków przewidzianych w uchwale, wynagrodzenie się nie należy. Pamiętać należy, że wybór członka zarządu, jego odwołanie i określenie jego wynagrodzenia zależy od decyzji właścicieli lokali, a nie od decyzji zarządu, ponieważ jest czynnością przekraczającą zwykły zarząd. Zarząd mógłby decydować o tym, któremu członkowi i za co wynagrodzenie się należy tylko w przypadku, gdyby właściciele lokali w uchwale do tego go upoważnili, np. uchwała przewidywałaby jakąś kwotę na wynagrodzenia dla zarządu i jednocześnie upoważniałaby zarząd do określonego podziału tej kwoty między członków zarządu według własnej decyzji.

Paweł Puch

prawnik

 

Podstawa prawna:

Art. 22, 28 ustawy o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. nr 80, poz. 903).

Zasady ustalania wynagrodzenia członków zarządu

Kształtowanie przez wspólnotę wynagrodzenia członków zarządu nie może być dowolne i podlega kontroli sądu w ramach art. 25 ustawy o własności lokali, niewłaściwa jest wypłata wynagrodzenia wszystkim członkom zarządu niezależnie od faktycznie wykonanej pracy, gdy obowiązki członka zarządu ograniczają się do uczestnictwa w zebraniach raz w miesiącu, wynagrodzenie w kwocie 300 zł jest wygórowane nawet przy uwzględnieniu kosztów dojazdu – wynika z wyroku Sądu Apelacyjnego w Szczecinie.

W przedmiotowej sprawie właściciel lokalu domagał się uchylenia uchwał w sprawie wynagrodzenia członków zarządu, a Sąd Okręgowy w Szczecinie uchylił tę uchwałę. Zgodnie z przepisem art. 28 ustawy o własności lokali właściciel lokalu pełniący obowiązki członka zarządu może żądać od wspólnoty wynagrodzenia odpowiadającego uzasadnionemu nakładowi pracy. Z niespornych okoliczności sprawy wynika, że członkami zarządu pozwanej w dacie podjęcia uchwały byli właściciele lokali. Ich praca miała przede wszystkim polegać na braniu udziału w posiedzeniach zarządu raz w miesiącu, a w razie potrzeby częściej, w celu omówienia bieżących spraw wspólnoty i ewentualnie podjęcia decyzji. Żaden z członków zarządu nie mieszka w nieruchomości, więc wynagrodzenie to miało głównie zrekompensować koszty dojazdu. Zważywszy na treść art. 28 ustawy o własności lokali oraz nakład pracy członków zarządu (z niespornych okoliczności sprawy wynika, że administrowaniem nieruchomości miał zajmować się jeden z członków zarządu), ustalenie wynagrodzenia dla każdego członka zarządu bez jednoczesnego określenia warunków jego przyznania, jest sprzeczne z art. 28 ustawy i narusza zasady prawidłowego zarządu nieruchomością wspólną. Od wyroku sądu I instancji wniesiono apelację. Jednak Sąd Apelacyjny w Szczecinie uznał, że apelacja podlega oddaleniu. Sąd Apelacyjny uznał apelację za gołosłowną. Art. 28 ustawy o własności lokali przyznaje członkom zarządu uprawnienie do żądania wynagrodzenia od wspólnoty. Wspólnota m...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy