Brak wyników

Finanse

19 kwietnia 2017

Rozliczenie remontu ze spółdzielnią

0 418
Jeśli nasz budynek, będący obecnie w zasobach spółdzielni mieszkaniowej, chciałby przejąć zarząd nad nieruchomością i powstałaby w związku z tym wspólnota mieszkaniowa, a obecnie zgodnie z prowadzoną ewidencją funduszu remontowego nasza nieruchomość posiada niedobór – wydatkowano więcej funduszu na remonty na naszą rzecz niż stanowi nasz odpis funduszu i z tym faktem się zgadzamy – to w związku z tym, czy musimy z chwilą wyjścia z zasobów spółdzielni wpłacić brakujące środki funduszu? Jest to kwota około 30 000 zł.

Wiem, że spółdzielnia powinna się w takiej sytuacji rozliczyć ze środków finansowych z nowo powstałą wspólnotą, ale czy działa to w obie strony?

REKLAMA

 

W art. 4 ust. 4¹ ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nałożono na zarząd spółdzielni obowiązek prowadzenia odrębnie dla każdej nieruchomości ewidencji i rozliczenia przychodów i kosztów oraz ewidencji wpływów i wydatków funduszu remontowego, a ewidencja wpływów i wydatków funduszu remontowego na poszczególne nieruchomości powinna uwzględniać wszystkie wpływy i wydatki tych nieruchomości.

 

Ewidencję tę prowadzi się między innymi po to, aby umożliwić rozliczenie między spółdzielnią mieszkaniową a wspólnotą mieszkaniową wyodrębniającą się ze spółdzielni.

 

Należy jednak zwrócić uwagę, że ewidencjonowanie nie jest równoznaczne z wydatkowaniem środków. Wyraźnie wynika to z wyroku Trybunału Konstytucyjnego, do którego przepis ten został zaskarżony w związku z jego błędną interpretacją, utożsamiającą ewidencjonowanie z wydatkowaniem. Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 15 lipca 2009 r. (sygn. akt: K 64/07) stwierdził, że przepis ten nie odnosi się do zasad wydatkowania środków na remonty nieruchomości będących w zasobie spółdzielni mieszkaniowej. Przepis ten dotyczy jedynie sposobu ewidencjonowania, tj. sporządzania wyk...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy