Brak wyników

Prawo

22 października 2020

Środki na darowiznę dla Gminy na zakup drogi

0 408
Pytanie: Wspólnota Mieszkaniowa powstała z zasobów Spółdzielni Mieszkaniowej utworzonej z terenów popegeerowskich. Droga dojazdowa do nieruchomości należała do zasobów Spółdzielni, która ją sprzedała wraz z budynkiem starej kotłowni osobie zewnętrznej. Wspólnota podejmowała próby zakupu tej drogi, jednak na tą chwilę nie ma możliwości prawnych tego dokonać. tzn. między innymi nieuregulowane sprawy własnościowe i spadkowe zmarłych właścicieli Gmina na której terenie leży Wspólnota chce zakupić tą drogę od obecnego właściciela (po ustaleniach przedstawiciela Wspólnoty z wójtem gminy doszli do uzgodnień, że Wspólnota pokryje 50% kosztów przekazując je w formie darowizny dla Gminy, a resztę wyłoży wówczas Gmina). Czy Wspólnota może dokonać na podstawie podjętej na ten cel uchwały darowiznę na rzecz Gminy w wysokości 50% ceny zakupu drogi tj. 6000 zł. Jeśli tak to czy Wspólnota w związku z powyższym ma jakieś obowiązku prawne lub podatkowe z tego tytułu?

Odpowiedź:

REKLAMA

 

Wspólnota mieszkaniowa powołana jest tylko do zarządzania nieruchomością wspólną. Zatem uchwały właścicieli lokali mogą dotyczyć tylko nieruchomości wspólnej. Tam gdzie kończy się nieruchomość wspólna kończy się prawo wspólnoty mieszkaniowej do podejmowania decyzji. Jak wynika z ustawy o własności lokali pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów. W takim samym stosunku właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach.

 

Właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu oraz uczestniczy w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności wydatki na remonty i bieżącą konserwację, opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę, ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali, wydatki na utrzymanie porządku i czystości, wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

 

Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca. Wspólnota mieszkaniowa nie ma więc prawa podejmować decyzji odnośnie innych spraw niż zarządzanie nieruchomością wspólną, a właściciele lokali w ramach wspólnoty mieszkaniowej ponoszą tylko koszty zarządu nieruchomością wspólną. Właściciele muszą rozróżniać zarządzania wspólnotą mieszkaniową od interesu nawet wspólnego właścicieli. Dobitnym przykładem granic tego pojęcia jest wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dnia 30.07.2014 roku sygn.akt I ACa 151/14, w którym sąd uznał, że wspólnota mieszkaniowa zarządza nieruchomością wspólną, a nie nawet wspólnymi interesami two...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy