Brak wyników

Prawo

19 kwietnia 2017

Wykonanie prawa wstępu do lokalu i zw. kosztów co

0 409
Zamierzamy przeprowadzić termomodernizację budynku poprzedzoną audytem. Jeden z punktów audytu zakłada modernizację instalacji przez zamontowanie na grzejnikach termozaworów. Jeden z właścicieli kategorycznie odmawia jednak wpuszczenia do mieszkania pracownika firmy, która montuje termostaty i odmawia ich założenia. Nadmieniam, że rozmowy z właścicielem nie przynoszą rezultatu.

Instalacja w naszym budynku ma ponad 20 lat. Zawory są niesprawne i obniżanie temperatury w mieszkaniach odbywało się do tej pory na zasadzie otwierania okien, dlatego koszty c.o. są bardzo wysokie. Koszty zakupu ciepła rozliczamy według powierzchni lokali. Czy wspólnota może podjąć uchwałę zawierającą zapis, że właściciel, który nie zamontuje termostatów, będzie płacił np. o 20% więcej za c.o. niż pozostali właściciele, którzy te termostaty zamontowali?

REKLAMA

 

Wstęp do lokalu

Przepisy ustawy o własności lokali nakazują właścicielom lokali zezwolić na wstęp do lokali na żądanie zarządu, ilekroć jest to niezbędne do przeprowadzenia konserwacji, remontu albo usunięcia awarii w nieruchomości wspólnej, a także w celu wyposażenia budynku, jego części lub innych lokali w dodatkowe instalacje. W praktyce prawo wstępu do lokalu realizowane jest najczęściej w ten sposób, że zarząd w ustnej rozmowie ustala z właścicielami lokali terminy, w których możliwy będzie wstęp do lokali i na bazie ustalonego terminarza wykonuje odpowiednie prace. W przypadku niemożności ustalenia terminu z określonym właścicielem zarząd powinien pisemnie wezwać właściciela do udostępnienia lokalu, podając przyczynę i zakres koniecznych prac, jakie musi wykonać, oraz wyznaczając właścicielowi rozsądny termin, w którym zarząd oczekuje na odpowiedź.

Powyższe pismo, jak i ewentualne kolejne dla celów dowodowych należy dostarczyć za potwierdzeniem odbioru. Zarząd powinien też pouczyć właściciela o swoich dalszych krokach w przypadku nieudostępnienia lokalu. W razie odmowy lub braku odpowiedzi na wysyłane pisma wspólnocie mieszkaniowej pozostaje droga sądowa. Pamiętajmy, że prowadząc rozmowy z właścicielem, należy dążyć do rozwiązania problemu, a nie do pokazywania, kto tu rządzi, jak często w podobnych przypadkach niestety się zdarza.

Zachowanie właściciela ma zapewne jego zdaniem uzasadnione podstawy i to właśnie przyczyn takiego zachowania należy przede wszystkim dociec. To powinno stanowić punkt wyjścia do dalszych rozmów. Wszystkie zastrzeżenia trzeba spróbować uwzględnić lub ewentualnie negocjować i wytłumaczyć, dlaczego nie jest to możliwe. W większości przypadków dużo lepsze skutki osiągnie się przez rozmowę z danym właścicielem, tłumaczenie i realizację oczekiwań niż przez skierowanie pozwu do sądu. To ostateczność, gdy porozumienie na jakiejkolwiek płaszczyźnie okazałoby się niemożliwe.

 

Zasady rozliczenia c.o. we wspólnocie mieszkaniowej

Należy zwrócić uwagę, że rozliczenie we wspólnocie mieszkaniowej musi być zgodne z ustawą Prawo energetyczne. W przypadku, gdy wyłącznym odbiorcą ciepła dostarczanego do budynku jest właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego, jest on odpowiedzialny za rozliczanie na poszczególne lokale całkowitych kosztów zakupu ciepła. Koszty zakupu ciepła rozlicza się w części dotyczącej ogrzewania, stosując metody wykorzystujące: dla lokali mieszkalnych i użytkowych – wskazania ciepłomierzy, wskazania urządzeń wskaźn...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy