We wspólnocie jest lokal użytkowy, który domaga się refaktury swojego udziału w remoncie dachu od spółki, bo z nią została zawarta umowa i pierwotnie wystawiona faktura; wspólnota nie może wystawić faktury właścicielowi tego lokalu, dlatego domaga się on faktury VAT od spółki. Pojawia się pytanie – czy ten lokal użytkowy może zakwestionować wystawienie refaktury do wspólnoty przez spółkę? I czy może się domagać refaktury od spółki za swój udział? I czy ta refaktura została poprawnie wystawiona? Czy po prostu trzeba było ją rozliczyć wtedy zgodnie z udziałami, a potem już faktury wystawiać powinni wykonawcy na wspólnotę?
REKLAMA
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 lutego 2011 roku, sygn. akt: I FSK 217/10, stanowiącym kwintesencję rozważań w tej materii, przypomniał, że w zakresie obciążeń finansowych właściciela lokalu będącego członkiem wspólnoty wyróżnia się dwie kategorie wydatków, tj. koszty zarządu związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej oraz wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu. Składniki pierwszej kategorii wydatków zostały przykładowo wymienione w art. 14 ustawy o własności lokali jako zasadnicze koszty obciążające właścicieli lokali w ramach wspólnoty. To wyłącznie na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną właściciele, zgodnie z art. 15 ust. 1 tej ustawy, uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, których wysokość ustalana jest w drodze uchwały wspólnoty (art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy). W przypadku wydatków ponoszonych przez właściciela związanych z utrzymaniem jego lokalu najczęściej chodzić będzie o tzw. media (np. energia cieplna, woda). Zarząd wspólnoty w zakresie dostawy mediów do poszczególnych lokali występuje w odmiennej roli, praktycznie jedynie jako pośrednik między dostawcami a odbiorcami. Środki uiszczone z tytułu wpłat dokonanych przez właścicieli poszczególnych lokali na ich utrzymanie (zapłata za media) nie są zaliczkami w r...
Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem