Brak wyników

Orzeczenia Sądów Okręgowych

13 kwietnia 2017

Zawartość sprawozdania zarządu

0 480
Ustawa o własności lokali nie wprowadza żadnych regulacji na temat formy i zawartości sprawozdania zarządu, zastosowanie mają więc ogólne wymogi rzetelności, kompletności i czytelności. Z natury rzeczy będzie ono miało formę uproszczoną i zawierać będzie przede wszystkim rozliczenie kosztów zarządu nieruchomością wspólną w roku kalendarzowym. Sprawozdanie musi zawierać część finansową, która jednak nie podlega rygorom przewidzianym w przepisach o rachunkowości, a do sprawozdania winny być załączone kopie dokumentów stanowiących podstawę sporządzenia zestawienia. Sprawozdanie może zostać przedstawione tylko ustnie przez jednego z członków zarządu, czy nawet osobę przez zarząd upoważnioną – wynika z wyroku Sądu Okręgowego w Gdańsku.

W przedmiotowej sprawie właściciel lokalu wniósł pozew o uchylenie uchwały właścicieli lokali w sprawie przyjęcia sprawozdania zarządu oraz udzielenia absolutorium, jednak w ocenie sądu powództwo nie zasługiwało na uwzględnienie. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o własności lokali zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono jest obowiązany składać właścicielom lokali roczne sprawozdanie ze swojej działalności oraz zwoływać zebranie ogółu właścicieli co najmniej raz w roku, nie później niż w pierwszym kwartale każdego roku. Ustawa o własności lokali nie wprowadza żadnych regulacji na temat formy i zawartości sprawozdania składanego właścicielom lokali przez zarząd lub zarządcę.

REKLAMA

Należy więc zakładać, że do takiego sprawozdania stosować się będzie, podobnie jak do innych sprawozdań, wymogi rzetelności (zgodności z faktami i dokumentami), kompletności (ujmowanie wszystkich faktów, jakie miały miejsce) i czytelności (przedstawianie informacji w taki sposób, aby wszyscy mogli przeczytać i zrozumieć treść przekazu). Aby sprawozdanie było kompletne, musi zawierać także część finansową, a sporządzenie sprawozdania finansowego związane będzie z obowiązkiem prowadzenia przez zarząd lub zarządcę określonej przez wspólnotę mieszkaniową pozaksięgowej ewidencji kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także ro...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy